Sådan griber du ind overfor stressede medarbejdere

Find løsningen sammen med din stressramte medarbejder

Som leder har du sikkert lært, at det er vigtigt at lytte til dine medarbejdere. Ved at lytte kan du bedre håndtere konflikter. Men rummelighed er ikke nok, når det handler om at forebygge stress. For den medarbejder, der oplever tidlige stress-symptomer, er det ikke tilstrækkeligt at blive lyttet til og forstået. Som leder bliver du nødt til at sikre, at I når frem til en konkret løsning, der bringer medarbejderen væk fra oplevelsen af pres og tilbage til en oplevelse af at være i kontrol med det, der sker. Hvis medarbejderen ikke selv kan nå frem til løsningen, er det din opgave at hjælpe.​

To af de væsentligste begreber i stressforebyggende ledelse er:

  • ​Kontrol
  • Retfærdighed

Kontrol er kodeordet

Undersøgelser viser, at oplevelsen af kontrol er altafgørende for menneskers trivsel. Mange medarbejdere, der føler sig stressede, og som har stress-symptomer, genkender oplevelsen af ikke at have kontrol. De føler, at de er låst fast og ude af stand til at handle. Det er derfor afgørende, at du støtter medarbejderen i at finde og implementere en god løsning, så de kan genvinde oplevelsen af kontrol.

Der er dog to fælder, du skal være opmærksom på.

FOREBYG STRESS

4 trin til øget arbejdsglæde og mindre sygefravær

Spot det

Spørg og forstå

Find løsningen

Følg op

Fælde nummer 1:

Du tænker, at det er dig som leder, der alene skal løse problemet. Det skal du ikke. For det giver ikke medarbejderen en følelse af at have strategier til at løse svære situationer og tage kontrol over situationen. Næste gang noget bliver svært, vil han igen have svært ved at vide, hvad han skal stille op.

Fælde nummer 2:

Du overlader det til medarbejderen alene at nå frem til en god løsning på et problem. Det skal du ikke. Der er stor sandsynlighed for, at en medarbejder, der oplever et pres og allerede har stressreaktioner, ikke selv kan finde frem til en løsning, der duer. Årsagen er, at den stressede hjerne allerede er kørt ind i et irrationelt og negativt tankespind. I det er der hverken overblik eller eftertænksomhed, men negative tanker og følelser som angst, frygt og skam. Følelser, der påvirker dømmekraften.

Netop derfor må løsningen findes i et samspil mellem dig som leder og din medarbejder.

Tag dialogen om retfærdighed

En anden vigtig ting at være opmærksom på som leder er medarbejderens følelse af at blive retfærdigt behandlet. Vi ved, at det kan få store konsekvenser, hvis en medarbejder oplever sit arbejde som uklart eller uretfærdigt. Det er ikke altid arbejdsmængden, der gør os syge. Undersøgelser har vist, at uklare arbejdsgange og en oplevelse af at føle sig uretfærdigt behandlet kan føre til stressrelaterede sygdomme og højere sygefravær. Det kan for eksempel være, at medarbejderen føler, at han ikke får den anerkendelse, han fortjener, eller at han altid får de svære opgaver.

Som leder kan du også opleve uretfærdighed. Mange ledere oplever, at det indimellem kan være svært at være objektiv, hvis en medarbejder reagerer på en måde, som med lederens øjne er uretfærdig eller urimelig.​

Sådan hjælper du medarbejderen tilbage i kontrol

​Tal om løsninger, og sig:

  • Har du selv forslag til, hvad der vil kunne hjælpe?
  • Vil du høre mit forslag til, hvad du kunne gøre?
  • Hvad er den konkrete plan herfra?

Når vi som ledere undgår samtaler med medarbejderne omkring deres oplevelse af uretfærdighed, er det nogle gange, fordi vi ikke altid kan eller vil ændre situationen. Men det er vigtigt ikke at undgå dialogen om uretfærdighed, blot fordi den er ubehagelig. For det er, når uretfærdigheden får lov til at vokse uden at blive italesat og taget alvorligt, at den kan give stress-symptomer.

Sådan forbliver du objektiv, selv om noget føles uretfærdigt:

  • Vær opmærksom på dine egne følelser
  • Acceptér dine følelser, men undlad at handle på dem.
  • Husk, at medarbejderens adfærd ikke nødvendigvis er møntet på dig eller skyldes dig.
  • Husk, at det ikke er farligt at være uenige. Uenighed skal du ikke undgå, men forholde dig til.

Misforstået hensyn

Det kan være svært at være leder, når en medarbejder bryder sammen. De fleste får intuitivt lyst til at trøste den, der sidder overfor. Det er her, du som leder skal være opmærksom på at blive stående på bredden – være objektiv. Som leder skal du ikke være en ven, der forstår. Du skal heller ikke være terapeuten, som lytter. Du skal i stedet fokusere på at hjælpe medarbejderen med at finde en konkret løsning, som kan aflaste det pres, medarbejderen føler.​

Gode intentioner

-->
Misforstået hensyn
-->
Manglende plan
-->
Vedligeholdelse af et problem

En god leder er tydelig omkring sine forventninger og hjælper med at lægge en plan.

​Stressforebyggende ledelse handler om at have en nysgerrig tilgang. Det kræver, at du som leder ser stress på en anden måde end den traditionelle, som du måske har været vant til. For stress handler ikke bare om for meget arbejde – det handler i høj grad om tanker og følelser, for eksempel om oplevelsen af manglende kontrol og uretfærdighed, som vi lige har beskrevet.

Når du som leder skal forebygge stress, må du droppe din undgåelsesadfærd. Først må du interessere dig for medarbejderens oplevelse og være professionelt nysgerrig dvs. du skal vise interesse og lytte uden at dømme, fortolke og være forudindtaget. Dernæst kan du hjælpe med at finde en konkret løsning, som kan give medarbejderen oplevelsen af selv at have kontrol over situationen.

Find løsningen – kort og godt

  • Drop undgåelsesadfærden – tag fat i det, du ser.
  • Husk den professionelle nysgerrighed.
  • Vær opmærksom på medarbejderens oplevelser og fortolkning.
  • Vær særlig opmærksom på følelsen af kontrol og uretfærdighed.
  • Vær tydelig omkring dine forventninger.
  • Vær med til at finde en løsning.

I vores næste artikel giver vi dig gode råd om, hvordan du som leder kan følge op på problemet. Det er fjerde punkt på listen over vores råd om øget arbejdsglæde og mindre sygefravær. Du kan læse meget mere om stressforebyggende ledelse i vores bog "Jeg gør det i morgen". Få et gratis uddrag af vores bog her.

Læs mere om vores ydelser her:

Ledertræning

Ledersparring

Individuelt stressforløb

Læs flere artikler om stressforebyggelse her

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

* Vi beder dig om ikke at sende følsomme personoplysninger via vores kontaktformular. Er du patient, kan du benytte vores selvbetjening, og ellers beder vi dig om at ringe til klinikken.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Psykiatriske livreddere

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse


”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler, en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid:
​Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map