Kurser​

​Mange arbejdspladser vil gerne sikre medarbejdernes trivsel, men er usikre på, hvordan de kan gøre det på en simpel og effektiv måde. Vores kurser klæder jer på til at arbejde strategisk med trivsel og/eller forebyggelse. Alle kurser bygger på en kombination af den nyeste viden og solid erfaring og henvender sig både til ledere og medarbejdere.

Tre populære kurser:

Sådan foregår undervisningen

Omdrejningspunktet for undervisningen er relationen mellem leder og medarbejder. Stressforebyggelse og det gode arbejdsliv handler om mennesker og dialog. Derfor er undervisningen baseret på:

→ korte oplæg

→ dialog i grupper og plenum

→ træning af konkrete cases

→ løbende, direkte feedback.

I undervisningen gennemgår vi en række centrale modeller for dialog og samtaleteknik. Modellerne er visuelle værktøjer, som du kan bruge i dit daglige arbejde.

Hvem er kurserne for?

​Kurserne henvender sig til forskellige niveauer i organisationen – fra topledelse til medarbejdere. Uanset, hvor du er i organisationen, er det afgørende at forstå, at stress ikke kun handler om, hvor travlt du eller dine medarbejdere har, men i høj grad også spiller sammen med andre faktorer. Undersøgelser viser for eksempel, at medarbejdere, som føler sig uretfærdigt behandlet, eller som oplever at være alene med problemerne, får flere stress-symptomer end dem, der ’bare’ har travlt.

Ledere, der tidligt griber ind og tør tage dialogen med medarbejdere, som udviser tegn på stress eller andre psykiske helbredsproblemer, kan være med til at reducere mistrivsel og sygefravær markant.

​Myten om stress – 4 trin til et godt arbejdsliv

Kursus for medarbejdere

Hvad er stress? Og hvordan undgår vi det? Stress og stressrelaterede problemstillinger fylder meget på de fleste arbejdspladser. Mange tror, at hvis vi arbejder mindre, bliver vi også mindre stressede. Men det er en myte. Det handler om, hvordan vi arbejder – og hvordan vi samarbejder. Arbejdspres og travlhed er ofte uomgængelige vilkår, som vi skal lære at navigere hensigtsmæssigt i – både som individ og i fællesskab.

Sandheden om stress

Stress er en individuel reaktion på en udefrakommende belastning i dit private eller professionelle liv. Uanset, hvor du er i organisationen, er det afgørende at forstå, at stress ikke kun handler om, hvor travlt du har, eller hvor mange arbejdsopgaver, der ligger foran dig. Der er mange faktorer, som spiller ind.

Skab et godt arbejdsliv

PPclinic tilbyder kursus for medarbejdere med fokus på konkrete strategier og praktiske værktøjer til at forebygge og håndtere stress eller psykiske helbredsproblemer. Kurset er praksis- og caseorienteret og vil give dig konkret rådgivning og vejledning i, hvordan du kan styrke din egen og dine kollegers trivsel gennem fire simple trin.

Gennem kurset får du:

  • viden om og forståelse af stress
  • indblik i forskellen mellem travlhed og stress
  • stressforebyggende strategier
  • svar på vigtige spørgsmål som:
    • Hvorfor får vi ikke (kun) stress af for meget arbejde?
    • Hvordan håndterer jeg stress-symptomer?
    • Hvilke symptomer skal jeg være opmærksom på?
    • Hvordan kan jeg være med til at forebygge stress på arbejdspladsen – også hos mine kollegaer?​​

FOREBYG STRESS

4 trin til et godt arbejdsliv​

Spot symptomerne

Forstå, hvad der er på spil

Find gode strategier

Træn det, du har lært

​Målgruppe

Medarbejdere

​Stressforebyggende ledelse

Kursus for ledere

Stressforebyggelse er ikke kun et spørgsmål om ledelse, men ledere kan spille en vigtig rolle, hvis de tager deres ansvar på sig – og tydeligt afstemmer, hvilke forventninger de har til deres medarbejdere. PPclinic tilbyder et kursus for ledere med fokus på konkrete strategier og praktiske værktøjer til ledelse af medarbejdere med stress eller psykiske helbredsproblemer. Kurset er praksis- og caseorienteret og giver konkret rådgivning om og vejledning i lederens vigtige rolle i stressforebyggelse. Efter kurset er du klædt på til at tage dialogen med medarbejdere, der udviser tegn på psykisk mistrivsel, stress eller psykiske helbredproblemer. 

​En af dine medarbejdere er begyndt at virke fraværende. Hun snerrer ad kollegerne og klager ofte over ubehag i maven eller hovedpine. Du har også lagt mærke til, at hun begår flere fejl, end hun plejer. Hvad gør du?

​Gennem kurset får du:

  • viden om, hvilke tegn hos medarbejderen, der kan indikere, at noget er på vej i den forkerte retning
  • indblik i, hvordan du bedst muligt kan hjælpe medarbejdere, der udviser tegn på psykisk mistrivsel eller stress, sikkert tilbage på sporet igen
  • forståelse af undgåelsesadfærd hos medarbejderen – og hos dig som leder
  • værktøjer til, hvordan du kan håndtere situationen
  • mulighed for at drøfte konkrete situationer, som du står med, eller tænkte cases
  • en oplevelse af styrket handlekraft.

Målgruppe

Ledere

Den vanskelige samtale

Kursus for ledere

Alle ledere kender den, og de fleste frygter den – samtalen om et vanskeligt emne eller en vanskelig situation. Det kan være utilfredsstillende arbejdsindsats, uacceptabel adfærd, samarbejdsproblemer, stress, sygefravær eller en opsigelse.

”Hvordan får jeg det sagt på en god måde?”

”Hvordan vil medarbejderne mon reagere?”

”Hvad nu, hvis medarbejderen bliver sur eller ked af det?”

Det er ofte den slags tvivl, der får ledere til at vente med samtalen. Man vil hellere undgå den end at gøre noget forkert. Men sandheden er, at hvis lederen venter for længe, og situationen forværres, bliver samtalen vanskeligere, end den behøvede at være.

Du får viden og konkrete strategier

PPclinic tilbyder et kursus for ledere og mellemledere med fokus på viden om samt konkrete strategier og værktøjer til den vanskelige samtale. Efter kurset vil du som leder føle dig klædt på til at tage samtalerne i god tid og på en sund måde, hvor du sammen med medarbejderen korrigerer situationen og hjælper medarbejderen tilbage på rette spor.

Målgruppe

Kurset er for ledere med direkte personaleansvar.

Gennem kurset får du:

  • indblik i, hvad der kan gøre en samtale vanskelig
  • fokus på tegn hos medarbejderen på, at noget er på vej i den forkerte retning
  • forståelse af undgåelsesadfærd hos medarbejderen – og hos dig som leder
  • værktøjer til, hvordan du kan forberede, påbegynde og håndtere samtalen
  • viden om, hvilke typiske reaktioner der kan komme, og hvordan du kan navigere hensigtsmæssigt i forhold til disse
  • mulighed for at drøfte konkrete situationer, som du står med, eller tænkte cases
  • konstruktiv feedback på den måde, du agerer i samtalen
  • en oplevelse af styrket handlekraft.

Ekstra: Bliv klog på din emotionelle intelligens

Som et supplement til kurset, anbefaler vi, at du tager testen EQ-i, der giver et nuanceret billede af din emotionelle intelligens. Du bliver blandt andet klogere på, hvordan du fungerer i relationer, og hvordan du udtrykker empati over for andre.

Analysen består af et spørgeskema, som du udfylder, samt en individuel tilbagemelding med en psykolog og en opfølgningssamtale, så du får optimalt udbytte af analysen. Udover samtalerne med psykologen, får du også en personlig rapport, så du kan fastholde den information, som analysen giver. Du kan selv vælge om du vil have analysen før, mellem eller efter kurset.

Kontakt

Kontakt os gerne, hvis du vil vide mere om kurser eller har spørgsmål til, hvad I kan gøre for at styrke trivslen blandt jeres medarbejdere og ledere.

Du kan også læse mere om vores andre stressforebyggende tiltag her:

​Skal vi også hjælpe dig?

Udfyld formularen, og vi vil kontakte dig snarest muligt med henblik på en samtale.

Du er også velkommen til at ringe på telefon

33 69 09 66

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Psykiatriske livreddere

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse


”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler, en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid: Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map