​Stressbehandling og stresshåndtering

Behandling af stress hos Aleris PP

De fleste mennesker oplever i perioder at have travlt eller at føle sig pressede. Det kan være noget i privatlivet, som driller, eller der kan være udfordringer på ens arbe​jde. Stress hos voksne og unge er ubehageligt og kan føles voldsomt. Som udgangspunkt er kortvarig stress ikke et problem, hvis du ellers er sund og rask. Langvarig stress kan derimod øge risikoen for en række sygdomme. Derfor er det vigtigt at styrke sin trivsel i tide og få professionel hjælp og stressbehandling for at komme symptomerne til livs. I Aleris PP har vi mange års erfaring med at forebygge og hjælpe mennesker med behandling af stress samt stresshåndtering. Og vi kan også hjælpe dig.

Bestil tid nu

Læs mere om arbejdsrelateret stress og stressforebyggelse på arbejdspladsen

Hvad er stress?

Stress er en normal reaktion, som alle mennesker kan udvikle. Mange tror, at stress skyldes travlhed på arbejdet, men den egentlige årsag er ofte en blanding af noget privat og arbejdsrelateret. Når vi har mennesker i behandling for symptomer på stress, viser det sig ofte, at årsagen til problemet har rødder i noget andet, end man måske selv troede.

Kortvarig stress er naturligt

At opleve kortvarige stresssymptomer er en naturlig del af det at være menneske og er ikke farligt. Det er kroppens måde at reagere på, når du skal yde noget ekstra, eller når noget ikke er, som det skal være. Nogle oplever stresssymptomer, hvis de skal nå en vigtig arbejdsopgave. Andre føler sig pressede, hvis de skal holde en tale foran en større forsamling. Andre igen oplever stresssymptomer, hvis deres barn skal konfirmeres, og der er meget at arrangere. Når arbejdsopgaven, talen eller konfirmationen er overstået, forsvinder symptomerne igen. Du behøver derfor ikke være bange for stresssymptomerne. Men det er vigtigt at være opmærksom på dem, så de ikke fortsætter og bliver værre. Hvis symptomerne ikke forsvinder, når begivenheden er overstået, bør du opsøge hjælp.

Alle vores psykologer har erfaring med stressbehandling. Mød dem her.

Hvad skal du holde øje med?

Det er forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer, når vi ikke har det godt. Nogle mister appetitten, andre spiser mere, end de plejer. Nogle sover dårligt, andre sover hele tiden. Nogle har svært ved at koncentrere sig og glemmer ting og aftaler, andre begraver sig i arbejde. Nogle bliver irritable og korte for hovedet, andre bliver stille og trækker sig fra fællesskabet.​

​Ændrer du adfærd, eller oplever du fysiske eller psykiske forandringer, og har det stået på i mere end 14 dage, kan det være tegn på, at der er behov for professionel hjælp til din stresshåndtering eller for stressbehandling.

​Symptomer på stress voksne og unge

Symptomerne på stress kan være både fysiske og psykiske. De kan også komme til udtryk som adfærdsændringer. Nogle af de symptomer, som folk oplever, kan være:

• Nedsat hukommelse
  • Koncentrationsbesvær
  • Ubeslutsomhed
  • Nedsat rummelighed
  • Øget irritabilitet
  • Bekymringer
  • Negative tanker
  • Skyldfølelse
  • Angst
  • Manglende overblik
  • Lettere til gråd
  • Træthed
  • Nedsat selvtillid
  • Hovedpine
  • Ondt i maven

​Har du tegn på stress?

​Der er en vej ud af ubehag og oplevelsen af at mangle overblik i sit liv. Få hjælp til at finde ud af, hvad der er på spil, så du kan få det bedre.

Behandling af stress: Sådan hjælper vi dig godt videre

Når du er i forløb for behandling af stress i Aleris PP, lærer du at håndtere vanskelige tanker og følelser på mere hensigtsmæssige måder. Vi viser dig, hvordan du kan omsætte udfordringer til overkommelige delmål, som er realistiske at begynde at handle på her og nu. Derudover vil du få indblik i, hvordan du kan agere på en måde, der tager udgangspunkt i dine værdier, så du bliver den forældre, ven, kæreste, medarbejder, kollega eller chef, du gerne vil være.

Vores psykologer har stor erfaring med at afdække, hvad der er på spil, når de møder en person med symptomer på stress. Det gælder, uanset om der er tale om stress hos voksne eller unge. Gennem samtaler og øvelser får du konkrete råd og redskaber, som hjælper dig med at håndtere det, du står overfor, og som giver dig styrke til at leve det liv, du gerne vil.

• Stressbehandling begynder med en grundig samtale hos en af vores psykologer. Sammen med dig gennemgår vi din problemstilling, dine livsomstændigheder og dine ønsker til behandlingsforløbet
  • I samarbejde med dig lægger vi en plan for det videre forløb
  • Du lærer en række strategier, som er sunde for dig at bruge, når du føler dig presset, eller tingene bliver uoverskuelige​.

Sådan får du hjælp til stressbehandling

Vores grundlæggende tilgang til arbejdet med stresshåndtering er ACT (Acceptance and Commitment Therapy), som er en veldokumenteret behandlingsmetode til en bred vifte af psykiske helbredsudfordringer. Vi anvender også andre terapeutiske metoder, for eksempel kognitiv terapi (adfærdsterapi) og Compassion Focus Therapy (CFT). Vi finder altid den metode til behandling af stress, som passer bedst til dig og din situation.

Hvor hurtigt virker stressbehandling?

Det er individuelt, hvor hurtigt behandling af stress virker. Vi bestræber os på, at du efter få gange kan mærke en forskel. Mange opsøger hjælp, når problemerne har vokset sig så store, at de ikke selv kan se en vej ud. Vi anbefaler, at du reagerer, når de første tegn på stress melder sig. Det er vores erfaring, at jo tidligere man griber ind, desto nemmere er det at få det godt igen.​​

​Kort og godt om stress

• Stress er en tanke- og følelsesmæssig reaktion på noget, man oplever som svært eller som en belastning.
  • Belastningen kan skyldes arbejde, men den kan også skyldes alt muligt andet
  • Når stress ikke altid skyldes for meget arbejde, kan behandling af stress heller ikke altid være fred og ro eller færre opgaver
  • Stress er individuelt. Mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder. Det, der stresser dig, stresser måske ikke din partner, kollega eller nabo.

Kom hurtigt i gang - kontakt os i dag

Vi ved, hvor svært det kan være at gå med symptomer på stress i længere tid. Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Du finder os i hele landet. Vi har klinikker i Gentofte nær København samt i Aarhus, Vejle og Esbjerg. Du har også mulighed for at få din samtale online som alternativ til at møde fysisk i vores klinikker. Tal med vores sekretærer om, hvilken løsning der passer dig bedst, når du booker tid.

Bestil tid nu

”Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykologisk eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er Aleris PP et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

Aleris PP har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv.”

Birgitte, henvist via sin sundhedsforsikring

”Absolut anbefalelsesværdig. Klinikken (mere konkret, min psykolog) arbejder struktureret efter metoder, jeg oplever, falder direkte i tråd med den måde, jeg tænker på og genkender elementer af, hvad jeg bedst kan beskrive som hjerne-smart. Det har været en utrolig konstruktiv proces.

Jeg bliver i et trygt miljø guidet igennem opdagelserne, som jeg oplever, psykologen faciliterer og ikke dikterer (har haft uheldige oplevelser andre steder!) – så det er tydeligt at mærke, der spilles på min banehalvdel.”

Fra Aleris PPs tilfredshedsundersøgelse

”Det er rigtig praktisk, at I har så stort et hus, så man kan vælge mellem flere behandlere og kun behøver at gå ét sted hen. Desuden er det nemt at komme til, og stedet er pænt, rent og professionelt. Det betyder alt sammen noget for totaloplevelsen.”

Fra Aleris PPs tilfredshedsundersøgelse

”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler - en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

Fra Aleris PPs tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Anita

”Jeg har haft rigtig stor gavn af timerne hos min psykolog i Aleris PP.

​Hun har ramt mit behov for medfølelse, gode teknikker og spark i bagdelen 😊”