Tag hånd om og forebyg stress på arbejdspladsen
Alle mennesker er forskellige, og det er stressreaktioner også. Derfor kan man ikke sige, at hvis alle på jeres arbejdsplads gør de samme fem ting, vil I undgå stress. Nogle oplever stress-symptomer, når de har travlt, andre oplever symptomerne, når de føler sig usikre. For at forebygge stress er det vigtigt, vi ved, hvornår vi skal være bekymrede, og hvordan vi skal gribe ind. Stress-symptomer kan være svære at opdage i tide – både for den, som oplever symptomerne, og for omgivelserne. Ofte venter man på, at det går over igen og får ikke grebet ind, før det er for sent. Hos PPclinic får I viden om medarbejdertrivsel og om ledelsens betydning for den enkelte medarbejder, så I kan arbejde strategisk med at styrke det gode arbejdsliv.
Hvad nu, hvis stressen ikke er arbejdsrelateret?
Ofte er arbejdspladsen en del af løsningen, når det handler om stress – også selv om det ikke er forhold på arbejdet, der er skyld i, at medarbejderen føler sig presset. Vi ved, at konsekvensen af pressede medarbejdere ofte rammer arbejdspladsen i form af mistrivsel, nedsat produktivitet og sygemelding. Derfor anbefaler vi, at arbejdspladsen og lederen tager fat om situationen i tide og er med til at finde en løsning, som er god for både medarbejder, leder og arbejdsplads. Hos PPclinic hjælper vi jer med at finde de gode løsninger.