Stress, depression eller angst – derfor skal du kende forskellen!

Stress, depression og angst – tre ord, som går igen, når vi taler om psykisk mistrivsel – og som nogle gange bruges lidt i flæng. Psykolog Cathrine Mariager og psykiater Jesper Karle forklarer de vigtige forskelle, som du skal kende, hvis du er ramt eller kender nogen, der er. Test også din viden i vores miniquiz.

Symptomer på stress, angst og depression kan ligne hinanden og overlapper ganske meget. Dårligt humør, forstyrret søvn, bekymringer, uro i kroppen og i hovedet, hovedpine og manglende overskud er nogle eksempler, der går igen. Når symptomerne overlapper så meget, kan det være svært selv at bedømme alvoren af det, man oplever. Men det er ikke lige meget, om ens symptomer skyldes en stressreaktion, en depression eller angst, for behandlingen for de tre tilstande er forskellig. 

Hvad er stress?

Vi bliver stressede, når vi mentalt og fysisk bruger flere ressourcer, end vi har til rådighed. Groft sagt kan man opdele stress i to: Den kortvarige stress, som er nødvendig og kan være inspirerende og ofte sund - som når vi for eksempel føler os stressede før en større præstation. Og langvarig stress, som er usund og kan gøre os syge, hvis belastningen ikke lettes.

Det er vigtigt at vide, at stress ikke er en sygdom i sig selv. Det er en reaktion på belastning. Men stress kan være en forløber for behandlingskrævende sygdomme som angst og depression.

Når man kommer i behandling for stress, er det nødvendigt at skrue ned for belastningen, så man får frigjort ressourcer til at arbejde med årsagerne til belastningen. Vi mennesker er forskellige, og det kan være mange forskellige ting, som har bragt den enkelte på ’overarbejde’. Første skridt er at finde ud af, hvad der belaster og skrue ned for belastningen. Det gør det også muligt at skrue op for de ting, der giver glæde og ro, så man kan genfinde følelsen af styrke, robusthed og balance.

Hvad er depression?

Hvis et menneske går med længerevarende ubehandlet stress eller oplever belastninger, kan man udvikle depression. Depression er en sygdom, vi kan være disponeret for, og mennesker kan have meget forskellige tærskler for at udvikle sygdommen. Depression lægger en tyngde på vores oplevelser af verden og os selv og kan føre til handlingslammelse, apati og håbløshed. Når man er ramt af depression, kan det derfor være svært at komme ud af depressionen på egen hånd. Selv de små ting bliver en kamp. En vigtig del af behandlingen for den depressionsramte er at lave meningsfulde aktiviteter, også selv om man måske ikke føler lysten lige nu. Det vil ofte kræve støtte fra professionelle eller nære relationer. Med tiden vil det afhjælpe den passivitet og handlingslammelse, som kendetegner depression. Det handler om igen at føle, at man sidder bag rettet i sit eget liv.

Hvad er angst?

Angst er en biologisk reaktion, der beskytter os. Hvis vi oplever, at der er fare på færde, reagerer vi helt instinktivt, ligesom zebraen på savannen gør, hvis den trues af en løveflok. Men hvor zebraens reaktion giver god mening, fordi evnen til at reagere på fare og flygte fra rovdyr gør den i stand til at overleve, er menneskers angst ikke altid lige så rationel. Vores angst kommer ikke nødvendigvis på grund af livstruende situationer.

Som mennesker er vi i stand til at knytte en masse tanker til oplevelser og kan risikere at blive fanget i en negativ spiral af bekymring, som ikke forsvinder - selv når den oplevede fare er væk. Angst bliver til en egentlig lidelse, når den begynder at fylde og gribe ind i vores liv, hvor den viser sig både i vores tanker, følelser, krop og adfærd. Når angsten fylder, kan det føles naturligt at stoppe med at gøre de ting, som udløser angsten - også selv om de er gode for os. Vi vil gå langt for at undgå oplevelsen af angst.

Hvis vi adlyder angstens stemme, får den bedre fat og vokser. Derfor skal vi gøre det modsatte, selv om det kan føles unaturligt og ofte vil kræve støtte fra en behandler: Vi skal eksponere, altså udsætte, os selv en smule for det, der giver angst. På den måde oplever den angstramte at genvinde kontrol i sit eget liv og styrke til at klare situationer, der før har sat gang i angsten. Man skal ud at genvinde terræn og tryghed i sit eget liv. Det er selvfølgelig sværere, end det lyder, men det er en efterprøvet og effektiv vej ud af angsten.

Quiz: Hvad fejler Jakob?

Jakob er 27 år. Han arbejder på et kontor, hvor han altid har lagt meget vægt på at yde sit bedste. Hans chef har lagt mærke til hans gode arbejde, og Jakob er med tiden blevet bedt om at gøre mere og mere. Han gør, hvad han kan for at følge med de stigende krav, og han arbejder ofte over. Efter en lang periode med fart på, hvor Jakob svinger mellem at elske sit job og føle sig overvældet over tempoet og kravene, begynder han at opleve koncentrationsbesvær, irritabilitet, manglende overskud og dårligt humør. Han kan ikke komme ned i gear og falde til ro, når han kommer hjem om aftenen. Det er svært at falde i søvn, og han vågner tidligt med hovedet fuldt af dagens arbejdsopgaver. Til sidst kan Jakob ikke fungere længere, og hans læge sygemelder ham. Men det bliver ikke bedre af roen derhjemme. Tværtimod. Jakob har det rigtig dårligt; han trækker sig, bliver mere og mere isoleret og passiv, og til sidst har han svært ved at komme ud af sin bolig.

Er Jakob er ramt af

a) ​stress
b) ​angst
c) ​depression

Svar: Jakobs tilfælde er et godt eksempel på, hvor svært det kan være selv at skelne mellem stress, angst og depression – og bedømme, hvor hårdt en person er ramt. Jakob fik behandling ved en psykolog, der hjalp ham med at kortlægge sine symptomer og spørge ind til hans egen opfattelse af det, der var sket. Det viste sig, at Jakobs tilstand skyldes en stressreaktion fra det hårde pres, han havde oplevet. De værktøjer, han fik, hjalp ham til at få brudt den onde cirkel og komme ud af sengen, ud af boligen og gradvist komme tilbage i arbejde igen. Det, som havde set alvorligt ud, kunne løses ved en målrettet støtte og vejledning.

Veje til behandling

Nogle gange kan symptomer på stress, angst og depression gå over af sig selv. Men det, der kunne ligne noget forbigående, kan også udvikle sig til en mere alvorlig tilstand, der kræver behandling. Det kan være svært at søge hjælp, fordi det kan føles, som om problemet pludseligt bliver meget virkeligt og seriøst. Men her er nogle gode råd til dig, der ønsker at tage de første skridt:

  • ​Forhold dig aktivt til det, du oplever – og prioritér det, som gør dig godt.
  • Tal med nogen om, hvordan du har det.
  • Oplev lettelsen ved at handle og tage hul på processen.
  • Tag imod støtte fra andre – lyt til den andens bekymringer for dig.
  • Opsøg din læge. Lægen tager stilling til, om der kunne være behov for behandling, og vurderer tilstandens sværhedsgrad.

Vi oplever alle, at livet til tider tager nogle uventede drejninger. Det er ikke altid, at vi kan styre vores egne reaktioner, og mange af os vil opleve perioder med psykiske problemer i vores liv. Men vi kan også gøre noget ved det. Det er vigtigt at huske, at vi mennesker er gearet til at klare os igennem perioder, hvor vores mentale helbred er påvirket af det, livet byder på.

Nogle gange skal der bare små skridt til, for at man er på vej til at få det bedre. Ved at være opmærksom på tegn på mental mistrivsel hos dig selv og dem omkring dig, kan du være med til at sikre, at der bliver sat ind med den rette behandling, så den negative spiral kan brydes, hurtigt. 

​Denne artikel er udgivet i forbindelse med vores kampagne #vitaleromdet. Indholdet er baseret på webinaret: "Stress, angst og depression - hvorfor er det så vigtigt at kende forskel?" afholdt første gang 2. september 2021. Se de tidligere og kommende webinarer i vores kalender.

​Skal vi også hjælpe dig?

Vil du booke tid, eller har du spørgsmål til behandling?​

Ring til os på 33 69 09 66.

Er du allerede patient?
​Ring eller skriv til os via Selvbetjeningen.

For øvrige henvendelser

Send en besked, så kontakter vi dig snarest muligt.

 
 
 
 
Ønsker du at blive kontaktet af en bestemt afdeling? (valgfrit)


Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Når d​u skriver til PPclinic, behandler vi dine personoplysninger som beskrevet i vores Persondatapolitik.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Landsdækkende behandlingstilbud

Klinikker i København, Aarhus og Vejle og mulighed for videokonsultation.​

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

​PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Far til dreng på 10 år

”Vi er simpelthen så glade for, at det går så godt for vores søn nu. Forløbet hos PPclinic har været en rigtig god oplevelse og en stor hjælp.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Det er rigtig praktisk, at I har så stort et hus, så man kan vælge mellem flere behandlere og kun behøver at gå ét sted hen.
​Desuden er det nemt at komme til, og stedet er pænt, rent og professionelt. Det betyder alt sammen noget for totaloplevelsen.”

Trine, mor til gymnasieelev

”Min søn har været i behandling i PPclinic for angst. I dag er han fuldstændig angstfri og nyder livet i 2.g. Vi er evigt taknemmelige over, at vi fik anbefalet en børnepsykiater fra PPclinic, da han uden tvivl har haft en afgørende betydning for, at min søn har kunnet arbejde sig selv ud af sygdommen og har fået værktøjer at arbejde med, så han i dag lever et helt almindeligt ungdomsliv.”

PPCLINIC ApS​  |  ​Telefontid: Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00 Telefon: 33 69 09 66  |  CVR: 26850495

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os online

✓ Ingen transporttid

✓ Let tilgængeligt og fleksibelt

✓ Professionel hjælp uanset geografi

Læs mere her »