Kender du den gode historie om psykiatri? Nej?

To psykiatere fortæller, hvorfor der er grund til optimisme, når vi taler om psykisk sygdom

”Psykisk sygdom rammer ikke sådan én som mig!”. ”Man skal bare tage sig sammen og stoppe med at klynke”.

Før de selv blev ramt, fortæller mange af vores patienter, at de havde fordomme om psykisk sygdom. Det er en skam, for fordommene betyder, at nogle mennesker går i måneder og år uden at få den rette behandling og hjælp.

Negative antagelser om psykisk sygdom er en barriere for at opsøge den rette behandling, for hvem har lyst til at opsøge en psykiater eller en psykolog med psykiatrisk specialviden, hvis pilen peger i retning af sygeliggørelse eller fordømmelse?

Fordommene findes ikke kun i private sammenhænge, men går igen på både arbejdspladser og i jobcentre. Vi forstår godt, at mange tænker sådan. Psykiatrien har altid været omgærdet af mystik og dramatik. Medierne tegner ofte et billede af psykisk sygdom, som noget voldsomt og indgribende, der rammer for livet. Som psykiatere med mange års erfaring fra både det private og offentlige oplever vi, at de negative antagelser om psykisk sygdom er sejlivede og ofte baseret på manglende viden og generalisering ud fra misvisende fremstillinger i populærkulturen.

Men der er også en anden – og meget vigtig - historie at fortælle om psykiatrien: Nemlig, at den er i god udvikling med mange, positive fremskridt. Med den rigtige behandling vil langt de fleste, der bliver ramt af psykisk sygdom på et tidspunkt i deres liv, få det godt igen og komme sig helt.

Jeg har nok set lidt ned på folk, der var ramt af noget psykiatrisk og sagt til dem, at hvis man er deprimeret og stresset, så er det bare om at tage sig sammen og komme op på hesten igen, fordi det er noget klynk. Depression og angst er jo ikke sådan noget der rammer én som mig, der har en god familie, et godt job og ved hvordan man lever sundt. Men nu er det pludselig mig, der har behov for behandling, og det hjælper - jeg har det bedre. Det havde jeg godt nok ikke troet!”

- Patient i PPclinic.

Hvordan kommer vi videre?

Det vigtigste at vide om psykisk sygdom er, at den ikke diskriminerer. Den kan ramme alle, og på alle tider i livet, og hvis vi ikke selv er ramt, kender vi med al sandsynlighed nogen, som er. Her hjælper negative fordomme ikke. De isolerer og fremmedgør dem, der er blevet ramt, og stopper dem fra at få den behandling, de har brug for. Det, som hjælper, er at finde ud af hvad der er på spil, få lagt en god plan, få den rigtige behandling, og få det godt igen.

Derfor er vi nødt til at kigge på, hvordan vi snakker om psykiatrien og psykisk sygdom. Vi eksperter må på banen og vise den anden side af psykiatrien; den anden historie, hvor livet nogle gange gør ondt og det på ingen måde er unaturligt at blive ramt af psykisk sygdom, og hvor man får behandling og kommer sig igen. Og vi må som samfund ændre vores mindset og måden, vi taler om psykiatrien og psykisk sygdom på.

Lad os fortælle den anden historie

​Som behandlere er vi optimistiske: På de fleste danske arbejdspladser findes masser af gode eksempler på højtfungerende medarbejdere og ledere, der lever med eller har været ramt af psykisk sygdom og som er blevet raske eller lever gode liv med en velbehandlet psykisk lidelse. Det er bare ikke så tit, at vi fortæller de historier.

Vi skal ikke være bange for psykisk sygdom. Behandling af psykisk sygdom er kommet så langt, at de fleste patienter kommer sig eller bliver helt helbredt.

Vi skal heller ikke være bange for psykiatrien. For mange, der bliver ramt af psykisk sygdom, er psykiatrisk behandling kilden til hjælp og bedring. Man ville ikke dømme nogen for at gå til lægen og få antibiotika mod en infektion. Så hvorfor dømmer vi andre for at tage til psykolog eller psykiater for at få behandling mod psykisk sygdom? Som samfund skal vi afmystificere psykisk sygdom og psykiatrien, så vi ikke risikerer at tabe dem, der har mest brug for hjælp eller risikere at nogle går rundt og har det dårligt, fordi de er bekymrede for at opsøge hjælp. Nogle gange i flere år.

I en tid, hvor vi har brug for optimisme, er det et paradoks, at negative forestillinger om psykiatrien skygger for de positive fremskridt og mange muligheder for behandling, psykiatrien indebærer. Det er på tide, at vi snakker på en anden måde om psykiatrien og psykisk sygdom.

Jesper Karle og Lars Aakerlund er speciallæger i psykiatri og fortalere for, at vi sammen fortæller en anden historie om psykisk sygdom. En historie, der ikke handler om frygten for indlæggelser, spændetrøjer og stigmatisering.

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

* Send venligst ikke personfølsomme oplysninger som CPR-nummer eller information​ om dit helbred via kontaktformularen. Er du patient, kan du skrive til os via selvbetjeningen, og ellers beder vi dig ringe til klinikken.

Når d​u skriver til PPclinic, behandler vi dine personoplysninger som beskrevet i vores Persondatapolitik.

​Landsdækkende behandlingstilbud

Klinikker i København, Aarhus og Vejle og mulighed for videokonsultation.​

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

​PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

”Vi er simpelthen så glade for, at det går så godt for vores søn nu. Forløbet hos PPclinic har været en rigtig god oplevelse og en stor hjælp.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Min søn har været i behandling i PPclinic for angst. I dag er han fuldstændig angstfri og nyder livet i 2.g. Vi er evigt taknemmelige over, at vi fik anbefalet en børnepsykiater fra PPclinic, da han uden tvivl har haft en afgørende betydning for, at min søn har kunnet arbejde sig selv ud af sygdommen og har fået værktøjer at arbejde med, så han i dag lever et helt almindeligt ungdomsliv.”

PPCLINIC ApS​  |  ​Telefontid: Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00 Telefon: 33 69 09 66  |  CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Læs mere her »