Kender du den gode historie om psykiatri?

To psykiatere fortæller, hvorfor der er grund til optimisme, når vi taler om psykisk sygdom

”Psykisk sygdom rammer ikke sådan én som mig!”. ”Man skal bare tage sig sammen og stoppe med at klynke”. Mange af vores patienter fortæller, at de tænkte sådan om mennesker med psykiske lidelser, før de selv blev ramt. Og fordommene findes ikke kun i private sammenhænge, men går igen på både arbejdspladser og i jobcentre. Det er en skam, for fordommene betyder, at nogle mennesker går i måneder og år uden at få den rette behandling og hjælp – for hvad betyder det for mig og mit liv, hvis jeg er ”sådan én”?

Vi forstår godt, at mange tænker sådan. Psykiatri har altid været omgærdet af mystik og dramatik. Medierne tegner ofte et billede af psykisk sygdom, som noget voldsomt og indgribende, der rammer for livet. Som psykiatere med mange års erfaring fra både det private og det offentlige oplever vi, at de negative antagelser om psykisk sygdom er sejlivede og ofte baseret på manglende viden og generalisering ud fra misvisende fremstillinger i populærkulturen.

Men der er også en anden – meget vigtig - historie at fortælle om psykiatri: Nemlig, at den kan det meste, og med den rigtige behandling vil langt de fleste, der bliver ramt af psykiske helbredsproblemer, komme sig og få det godt igen.

Jeg har nok set lidt ned på folk, der var ramt af noget psykiatrisk og sagt til dem, at hvis man er deprimeret og stresset, så er det bare om at tage sig sammen og komme op på hesten igen, fordi det er noget klynk. Depression og angst er jo ikke sådan noget, der rammer én som mig, der har en god familie, et godt job og ved, hvordan man lever sundt. Men nu er det pludselig mig, der har behov for behandling. Og det hjælper - jeg har det bedre. Det havde jeg godt nok ikke troet!”

- Patient i PPclinic

Hvordan kommer vi videre?

Det vigtigste at vide om psykisk sygdom er, at den ikke diskriminerer. Den kan ramme alle, og på alle tider i livet, og hvis vi ikke selv er ramt, kender vi med al sandsynlighed nogen, som er. Her hjælper negative fordomme ikke. De isolerer og fremmedgør dem, der er blevet ramt, og stopper dem fra at få den behandling, de har brug for. Det, som hjælper, er at finde ud af, hvad der er på spil, få lagt en god plan, få den rigtige behandling, og få det godt igen.

Derfor er vi nødt til at kigge på, hvordan vi taler om psykiatri og psykiske helbredsproblemer. Vi eksperter må på banen og vise den anden side af psykiatri; den anden historie, hvor livet nogle gange gør ondt, og det ikke er usædvanligt at blive ramt af psykiske helbredsproblemer. Hvor man får behandling og kommer sig igen. Og vi må som samfund ændre vores mindset og måden, vi taler om psykiatri og psykisk sygdom på.

Lad os fortælle den anden historie

​Som behandlere er vi optimistiske: På de fleste danske arbejdspladser findes masser af gode eksempler på højtfungerende medarbejdere og ledere, der har været ramt af psykiske helbredsproblemer, og som er blevet raske eller lever gode liv med en velbehandlet psykisk lidelse. Det er bare ikke så tit, vi fortæller de historier.

Vi skal ikke være bange for psykisk sygdom. Behandling af psykisk sygdom er kommet så langt, at de fleste patienter kommer sig.

Vi skal heller ikke være bange for psykiatri. For mange, der bliver ramt af psykiske helbredsproblemer, er psykiatrisk behandling kilden til hjælp og bedring. Man ville ikke dømme nogen for at gå til lægen og få antibiotika mod en infektion. Så hvorfor dømmer vi andre for at tage til psykolog eller psykiater for at få behandling mod psykisk sygdom? Som samfund skal vi afmystificere psykisk sygdom og psykiatri, så vi ikke risikerer at skubbe folk væk, der har behov for hjælp.

I en tid, hvor vi har brug for optimisme, er det et paradoks, at negative forestillinger om psykiatri skygger for de positive fremskridt og mange muligheder for behandling, der findes på området. Det er på tide, at vi taler på en anden måde om psykiatri og psykiske helbredsproblemer.

Jesper Karle og Lars Aakerlund er speciallæger i psykiatri og fortalere for, at vi sammen fortæller en anden historie om psykisk sygdom. En historie, der ikke handler om frygten for indlæggelser, spændetrøjer og stigmatisering. Den gode historie om psykiatri fortæller vi i kampagnen #vitaleromdet, hvor vi sætter din, min og vores alle sammens mentale helbred på dagsordenen. Hver tredje af os rammes af psykiske udfordringer på et tidspunkt i livet. Langt de fleste af os får det godt igen. Lad os tale om dét.