Samarbejde med jobcentret

Hvordan navigerer du som sagsbehandler i dit daglige arbejde med borgere med psykiske helbredsudfordringer? Og hvordan hjælper du bedst borgeren tilbage til en aktiv og selvforsørgende tilværelse?

​Vi hjælper dig med at hjælpe borgeren

Mange mennesker står uden for arbejdsmarkedet på grund af psykiske helbredsproblemer som stress, angst og depression. Tilstandene og symptomerne kan ligne hinanden og være svære at kende forskel på. Jobcentrene står derfor med en stor opgave. For hvis beskæftigelsesindsatsen skal lykkes for denne gruppe borgere, er det afgørende, at sagsbehandlerne kender til forskellen og kan tilrettelægge indsatsen med udgangspunkt i den rigtige diagnose. De seneste mange år har vi i Aleris PP hjulpet sagsbehandlere i jobcentre over hele landet med at støtte de borgere, der har brug for det.

Erfaring og specialviden

Hos Aleris PP har vi specialiseret os i at hjælpe mennesker med psykiske helbredsudfordringer tilbage til et godt arbejdsliv. Siden 2002 har vi undervist i og rådgivet sagsbehandlere og andre medarbejdere i jobcentre om konkrete teknikker til at indgå i relationen med borgere med psykiske helbredsudfordringer og til at blive rustet til det daglige arbejde – både fagligt og personligt. Vi har også skrevet en bog om at hjælpe borgere med diagnoser som angst, stress og depression fra sygemelding tilbage i arbejde.

Sundhedsfaglige og beskæftigelsesrettede indsatser

Vi tror på, at kombinationen af sundhedsfaglige og beskæftigelsesrettede indsatser gør en stor forskel. Vores udgangspunkt er, at med den rette indsats kan det lykkes for langt de fleste at få det godt igen og komme i beskæftigelse.

​Samarbejdspartnere

Aleris PP samarbejder med jobcentre i hele Danmark om forløb og afklaring af borgere samt rådgivning og supervision af medarbejdere:​

  • Jobcenter Aarhus
  • ​Jobcenter Ballerup
  • Jobcenter Egedal
  • Jobcenter Favrskov
  • Jobcenter Faxe
  • Jobcenter Fredericia
  • Jobcenter Faaborg-Midtfyn
  • Jobcenter Gentofte
  • Jobcenter Gladsaxe
  • Jobcenter Greve
  • Jobcenter Hillerød
  • Jobcenter Hørsholm
  • Jobcenter Kolding
  • Jobcenter København
  • Jobcenter Lyngby Taarbæk
  • Jobcenter Middelfart
  • Jobcenter Nordfyn
  • Jobcenter Roskilde
  • Jobcenter Rudersdal
  • Jobcenter Skanderborg
  • Jobcenter Sønderborg

citat-start-groen-final Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede.

​Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning. citat-slut-groen-final

- Socialrådgiver, Københavns Kommune

​Sådan kan vi hjælpe dig, som arbejder i et jobcenter

Sagssparring

I sagssparring hjælper vi dig med at afklare, hvorfor nogle sager sidder fast, samt hjælper til at skabe progression i dine svære sager.

Supervision

Supervisionen fokuserer på din faglige læring og udvikling. Du får konkrete redskaber, som hjælper dig med at stå godt i dit daglige arbejde.

Oplæg og kurser

Oplæg og undervisning for medarbejdere og ledere tager udgangspunkt i jeres arbejdsliv. I får et skræddersyet og handlingsorienteret oplæg eller undervisningsforløb om for eksempel diagnoser, om at navigere i det daglige arbejde med borgere, der har brug for støtte, eller om samtaler med borgere med psykiske helbredsudfordringer.

​​

Sådan kan vi hjælpe borgeren

​Fra sygemelding tilbage i arbejde

Nogle borgere har brug for en ekstra indsats for at blive rustet til at komme tilbage til arbejdsmarkedet. Vi tilbyder individuelle, beskæftigelsesrettede forløb for borgere, der oplever problemer med en psykisk helbredstilstand. Alle forløb tilpasses den enkelte borgers behov for hjælp og støtte.

Viden og værktøjer til borgeren

De individuelle forløb varetages af psykologer og/eller psykiatere. Borgeren får kendskab til en række værktøjer, som kan være nyttige, når man arbejder med sin trivsel og står overfor at vende tilbage til en hverdag med et arbejde. Efter samtalerne laver Aleris PPs sundhedsperson en lægefaglig vurdering i forhold til borgerens udvikling og bevægelse mod arbejdsmarkedet.

Læs mere om borgerrettede forløb i Aleris PP eller i jobcentret

​5 gode råd til en omsorgsfuld og effektiv borgerrettet indsats

  1. Hav positive forventninger til borgerens evner og færdigheder.
  2. Undersøg ved psykisk sygdom om borgeren er velbehandlet – virker det?

  3. Hav omsorgsfuld utålmodighed – at vente er ikke altid godt!

  4. Forklar, fortæl og skab forudsigelighed – det skaber tryghed og mod til udfordringer.

  5. Imødegå borgerens ønsker om undgåelse og udsættelse med nysgerrighed, støtte og venlige og krav.

Bryd siloerne ned

En beskæftigelsesrettet indsats handler ikke kun om, hvad I som jobcenter gør. Når en borger skal lykkes med at komme fra sygemelding og tilbage i arbejde må flere parter samarbejde: borgeren, den praktiserende læge, arbejdspladsen og eventuelt borgerens pårørende. Det er vores erfaring, at når vi bryder siloerne ned og får en dialog på tværs af sektorerne, gør det en stor forskel.

Bindeleddet mellem den sundhedsfaglige indsats og beskæftigelsessystemet

Aleris PP fungerer som bindeled mellem den sundhedsfaglige indsats og beskæftigelsessystemet. Vi kender begge sider af bordet og rådgiver både borgere, sagsbehandlere og praktiserende læger. Vi rådgiver fagpersonalet ude i jobcentrene og tilbyder behandling til borgere her i Aleris PP, og vi tilpasser altid indsatserne individuelt. På den måde sikrer vi, at der er et samarbejde mellem alle parter og kan være med til at sørge for, at borgeren kommer godt videre.​

​Derfor er beskæftigelsen så vigtig

Det er vores erfaring, at jo længere tid folk er sygemeldt, desto mere udstødt bliver de fra arbejdsmarkedet. Derfor er det så vigtigt at tage hånd om beskæftigelses-rettede forløb for borgere med psykiske helbredsproblemer. Desværre eksisterer der en myte om, at når vi føler os mentalt pressede, eller ikke trives, er det bedst at blive hjemme under dynen. Men det hjælper kun i få tilfælde. 

For de flestes vedkommende vil sygemeldingen føre til en isolation, som kun forværrer situationen. De symptomer, man mærker, når man oplever psykiske helbredsudfordringer, vil ofte tage til, hvis man trækker sig fra fællesskabet. Passiviteten fører til en øget negativ selvopfattelse, og de tunge tanker vil forstærkes. Man begynder at tvivle mere på sig selv, sine egne evner og sit eget værd, hvilket fører til yderligere symptomer. Pludselig er borgeren inde i det, vi kalder for en ond cirkel. Derfor gælder det om at hjælpe borgeren tilbage til et aktivt liv med tilknytning til arbejdsmarkedet.​

​Det er svært at arbejde med mennesker med psykiske helbredsproblemer. Mange er bange for at sige eller gøre noget, som vil forværre situationen. Men det værste, vi kan byde borgere, som har brug for hjælp og støtte, er passivitet. Den aktive indsats vil ofte være løsningen.

​Myten om fred og ro

Mennesket er et flokdyr. Vi er ikke skabt til at være alene. Det er derfor, man bruger isolation som straf i fængselsvæsenet, og at uartige børn blev sendt ind på deres værelse eller hen i skammekrogen. Det undrer os, at når det kommer til psykiske helbredsudfordringer, tror mange, at isolationen er det, der kan kurere. Men så kalder man det for ’fred og ro’. Mange møder endda selv op hos deres læge for at få en sygemelding, fordi de tror, at det vil hjælpe dem. Desværre tager de fejl. Et godt og aktivt liv med tilknytning til arbejdsmarkedet er den bedste måde at arbejde med sin trivsel. Vi har hjulpet mange borgere med svære psykiske helbredsproblemer i arbejde igen. I kombination med andre indsatser havde det en positiv effekt på deres symptomer.

​​

Kontakt os allerede i dag

Vil du høre mere om, hvordan vores ydelser kan gøre en forskel i jeres jobcenter og for borgerne, eller booke et møde?

Kontakt os

Vi passer på dine data

Vi får årligt udarbejdet en ISAE 3000-revisionserklæring af et uafhængigt, statsautoriseret revisionsfirma. Det er din sikkerhed som samarbejdspartner for, at vi har dokumenterbar systematik og kvalitet i vores arbejde med persondata og informationssikkerhed.

Læs mere om Aleris PPs ISAE 3000-revisionserklæring

Skal vi også hjælpe dig?​

Vil du booke tid, eller har du spørgsmål til behandling?

Ring til os på 3369 0966

Er du allerede patient?
​Ring eller skriv til os via Selvbetjeningen.

For øvrige henvendelser

Send en besked, så kontakter vi dig snarest muligt.

 
 
 
 
Ønsker du at blive kontaktet af en bestemt afdeling? (valgfrit)



Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Når d​u skriver til Aleris PP, behandler vi dine personoplysninger som beskrevet i vores Persondatapolitik.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Landsdækkende

Klinikker i København, Aarhus, Vejle og Esbjerg samt mulighed for videokonsultation.​

​Sådan har andre fået hjælp

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere.
​Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har kun positiv feedback omkring samarbejdet med Aleris PP. Det har gjort en kæmpe forskel for de borgere, der har været i forløb. Det er enormt positivt, at psykologerne handler hurtigt i forhold til psykiatrisk afklaring, og at de henvender sig personligt til egen læge for at få behandlingsforløb igangsat hurtigst muligt.

​Desuden har jeg oplevet en ændring i borgerens egen tro på egne evner på arbejdsmarkedet, og en ændret indstilling til nødvendigheden af og potentialerne ved arbejdsafklaring.”

Anita

”Jeg har haft rigtig stor gavn af timerne hos min psykolog i Aleris PP. Hun har ramt mit behov for medfølelse, gode teknikker og spark i bagdelen 😊”

Aleris PP​  |  ​Telefontid: Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00 Telefon: 3369 0966  |  CVR: 26850495

Find os i København

Aleris PP København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Aarhus

Aleris PP Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Vejle

Aleris PP Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Esbjerg

Aleris PP Esbjerg

Bavnehøjvej 6, st.

6700 Esbjerg

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os online

✓ Ingen transporttid

✓ Let tilgængeligt og fleksibelt

✓ Professionel hjælp uanset geografi

logo_hvid

© Aleris Danmark. Aleris Danmark omfatter Aleris A/S (CVR-nr. 71017516) og Aleris Ringsted (CVR-nr.​ 25317181)