Frugtkurve og fitness knækker ikke stresskurven

undervisning_kursus_medarbejder_stress

Sådan opdager du hurtigere en medarbejder med stress

Alt for ofte griber ledere for sent ind, når en medarbejder har stress-symptomer. For nogle handler det om berøringsangst, andre spotter ikke de vigtige ændringer i medarbejderens adfærd, som ofte følger med begyndende stress, mens andre igen ikke ved, hvad de skal kigge efter. Vi mener, at ledere bør komme mere på banen, når det handler om at forebygge stress. Skal vi få bugt med stresskurven, skal ledere reagere på medarbejderes stresssymptomer langt tidligere, end de gør i dag, og være mere opmærksomme på adfærdsændringer. Det er nemlig afgørende, når det handler om at forebygge stress.

Fire råd til øget arbejdsglæde og mindre sygefravær:

  1. Vær opmærksom på adfærdsændringer.
  2. Spørg og forstå.
  3. Hjælp med en konkret løsning.
  4. Følg op

De synlige tegn på begyndende stress

Når du som leder får fornemmelsen af, at noget er anderledes, end det plejer, skal du være nysgerrig. Det er en vigtig opgave for dig at lægge mærke til de små ændringer hos en medarbejder, som kan være tegn på begyndende stress – og meget ofte handler det om en ændring i den måde, medarbejderen reagerer eller opfører sig på.

Anerkend oplevelsen af pres

Som leder er det vigtigt for dig at huske på, at vi mennesker tolker og tackler situationer vidt forskelligt. Nogle mennesker bliver pressede over et forsinket fly, mens andre oplever et pres, når kalenderen er fuld. Den måde, vi reagerer på, når vi føler os pressede, har mange fællestræk – nemlig dem, du kan se i boksen herover – men de tidlige stressreaktioner bunder altid i individuelle fortolkninger. Vi kan sagtens opleve den samme situation forskelligt og derfor også reagere vidt forskelligt på den.

Hvad du som leder selv mener om situationen, om du kan forstå medarbejderens tanker og følelser, og om du selv synes, at situationen er presset, er egentlig underordnet. Personens oplevelse af pres kan ikke diskuteres. Når din medarbejder oplever sig presset, så er det sådan, det er. Men du kan spørge ind og tale med din medarbejder om, hvad det er, der fører til hans reaktion, og ad den vej hjælpe med at løse problemet. På den måde kan du øge trivslen og arbejdsglæden og forebygge stress blandt dine medarbejdere. Det vigtigste er at lægge mærke til adfærdsændringerne og interessere sig for medarbejderens måde at se situationen på.

Her er de mest almindelige adfærdsændringer, du skal holde øje med:

  • Manglende overblik
  • Ubeslutsomhed
  • Undgåelsesadfærd
  • Tendens til at isolere sig
  • Anspændthed
  • Kynisme og manglende empati
  • Sjusket påklædning
  • Øget indtag af stimulanser fx kaffe, sukker og alkohol
  • Overspringshandlinger
  • Mindre entusiasme og interesse
  • Nedsat hygiejne

Kom bag facaden

Når en medarbejder føler sig presset, kan han hurtigt ende i en ond cirkel af tanker og følelser, der bare forstærker hans reaktioner. Den udvikling har vi set utallige gange i vores arbejde. Vi mener derfor, at det er nødvendigt at identificere og forstå den udvikling, der er i gang, og tage fat i den så tidligt som muligt for at undgå udviklingen af mere alvorlig stress. Som leder er det vigtigt at finde ud af, hvad der foregår i medarbejderen. Du må se bag facaden og være opmærksom på, om der er andet på spil end det, medarbejderen giver udtryk for. ​ De svære følelser og tanker påvirker hinanden gensidigt. Det er en ond cirkel af irrationelle tanker, der kører i ring og forstærker symptomerne. Netop derfor er det uhyre vigtigt at gribe ind tidligt og få sat en stopper for den onde cirkel.​​

Typiske følelser og tanker hos medarbejdere med tidlige stress-symptomer:

  • Frygt for konsekvenserne: Man kan fx blive bange for at blive fyret eller for, at andre bliver vrede eller kede af det.
    ”Er chefen sur på mig? Kan mine kolleger stadig lide mig?”

  • Skyldfølelse: Man føler skyld over ikke at kunne klare opgaven.
    ”Alle mine kolleger kan jo klare det her, så hvorfor kan jeg ikke?”

  • Skam: Man skammer sig over ikke at kunne leve op til sine egne og andres forventninger som mor eller far, kollega eller medarbejder.
    ​”Måske egner jeg mig bare ikke til det her arbejde – eller til noget andet.”

  • Nedtrykthed: Man fyldes med negative og bekymrede tanker.
    ​”Kommer jeg nogensinde til at fungere igen, som jeg gjorde før?”

​De svære følelser og tanker påvirker hinanden gensidigt. Det er en ond cirkel af irrationelle tanker, der kører i ring og forstærker symptomerne. Netop derfor er det uhyre vigtigt at gribe ind tidligt og få sat en stopper for den onde cirkel.


I vores næste artikel giver vi dig gode råd om, hvordan du som leder skal gribe det an, når du har spottet adfærdsændringerne og nu skal reagere på det. Det handler om, hvor vigtigt det er, at du som leder spørger ind og prøver at forstå en medarbejder med stress-symptomer.

Som du ser, mener vi, at mange arbejdspladser bør gribe stressede og pressede medarbejdere an på en anden måde, end mange gør i dag. Det kan du læse meget mere om i vores bog "Jeg gør det i morgen". Få et gratis uddrag af vores bog her.

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Psykiatriske livreddere

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse


”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler, en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid:
​Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map