Sådan opdager du hurtigere en medarbejder med stress

Frugtkurve og fitness knækker ikke stresskurven

​Alt for ofte griber ledere for sent ind, når en medarbejder har stress-symptomer. For nogle handler det om berøringsangst, andre spotter ikke de vigtige ændringer i medarbejderens adfærd, som ofte følger med begyndende stress, mens andre igen ikke ved, hvad de skal kigge efter. Vi mener, at ledere bør komme mere på banen, når det handler om at forebygge stress. Skal vi få bugt med stresskurven, skal ledere reagere på medarbejderes stresssymptomer langt tidligere, end de gør i dag, og være mere opmærksomme på adfærdsændringer. Det er nemlig afgørende, når det handler om at forebygge stress.

De synlige tegn på begyndende stress

Når du som leder får fornemmelsen af, at noget er anderledes, end det plejer, skal du være nysgerrig. Det er en vigtig opgave for dig at lægge mærke til de små ændringer hos en medarbejder, som kan være tegn på begyndende stress – og meget ofte handler det om en ændring i den måde, medarbejderen reagerer eller opfører sig på.​​​

Anerkend oplevelsen af pres

Som leder er det vigtigt for dig at huske på, at vi mennesker tolker og tackler situationer vidt forskelligt. Nogle mennesker bliver pressede over et forsinket fly, mens andre oplever et pres, når kalenderen er fuld. Den måde, vi reagerer på, når vi føler os pressede, har mange fællestræk – men de tidlige stressreaktioner bunder altid i individuelle fortolkninger. Vi kan sagtens opleve den samme situation forskelligt og derfor også reagere vidt forskelligt på den.

Hvad du som leder selv mener om situationen, om du kan forstå medarbejderens tanker og følelser, og om du selv synes, at situationen er presset, er egentlig underordnet. Personens oplevelse af pres kan ikke diskuteres.

FOREBYG STRESS

4 trin til øget arbejdsglæde og mindre sygefravær

Spot det

Spørg og forstå

Find løsningen

Følg op

Når din medarbejder oplever sig presset, så er det sådan, det er. Men du kan spørge ind og tale med din medarbejder om, hvad det er, der fører til hans reaktion, og ad den vej hjælpe med at løse problemet. På den måde kan du øge trivslen og arbejdsglæden og forebygge stress blandt dine medarbejdere. Det vigtigste er at lægge mærke til adfærdsændringerne og interessere sig for medarbejderens måde at se situationen på.

Kom bag facaden

Når en medarbejder føler sig presset, kan han hurtigt ende i en ond cirkel af tanker og følelser, der bare forstærker hans reaktioner. Den udvikling har vi set utallige gange i vores arbejde. Vi mener derfor, at det er nødvendigt at identificere og forstå den udvikling, der er i gang, og tage fat i den så tidligt som muligt for at undgå udviklingen af mere alvorlig stress.

​Her er de mest almindelige adfærdsændringer, du skal holde øje med:

  • Manglende overblik
  • Ubeslutsomhed
  • Undgåelsesadfærd
  • Tendens til at isolere sig
  • Anspændthed
  • Kynisme og manglende empati
  • Sjusket påklædning
  • Øget indtag af stimulanser fx kaffe, sukker og alkohol
  • Overspringshandlinger
  • Mindre entusiasme og interesse
  • Nedsat hygiejne

Som leder er det vigtigt at finde ud af, hvad der foregår i medarbejderen. Du må se bag facaden og være opmærksom på, om der er andet på spil end det, medarbejderen giver udtryk for. ​ De svære følelser og tanker påvirker hinanden gensidigt. Det er en ond cirkel af irrationelle tanker, der kører i ring og forstærker symptomerne. Netop derfor er det uhyre vigtigt at gribe ind tidligt og få sat en stopper for den onde cirkel.​

Typiske følelser og tanker hos medarbejdere med tidlige stress-symptomer:

  • Frygt for konsekvenserne: Man kan fx blive bange for at blive fyret eller for, at andre bliver vrede eller kede af det.
    ”Er chefen sur på mig? Kan mine kolleger stadig lide mig?”

  • Skyldfølelse: Man føler skyld over ikke at kunne klare opgaven.
    ”Alle mine kolleger kan jo klare det her, så hvorfor kan jeg ikke?”

  • Skam: Man skammer sig over ikke at kunne leve op til sine egne og andres forventninger som mor eller far, kollega eller medarbejder.
    ​”Måske egner jeg mig bare ikke til det her arbejde – eller til noget andet.”

  • Nedtrykthed: Man fyldes med negative og bekymrede tanker.
    ​”Kommer jeg nogensinde til at fungere igen, som jeg gjorde før?”


Som du ser, mener vi, at mange arbejdspladser bør gribe stressede og pressede medarbejdere an på en anden måde, end mange gør i dag. Det kan du læse meget mere om i vores bog "Jeg gør det i morgen". Få et gratis uddrag af vores bog her.

I vores næste artikel giver vi dig gode råd om, hvordan du som leder skal gribe det an, når du har spottet adfærdsændringerne og nu skal reagere på det. Det handler om, hvor vigtigt det er, at du som leder spørger ind og prøver at forstå en medarbejder med stress-symptomer.

Skal vi også hjælpe dig?​

Vil du booke tid, eller har du spørgsmål til behandling?

Ring til os på 3369 0966

Er du allerede patient?
​Ring eller skriv til os via Selvbetjeningen.

For øvrige henvendelser

Send en besked, så kontakter vi dig snarest muligt.

 
 
 
 
Ønsker du at blive kontaktet af en bestemt afdeling? (valgfrit)



Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Når d​u skriver til Aleris PP, behandler vi dine personoplysninger som beskrevet i vores Persondatapolitik.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Landsdækkende

Klinikker i København, Aarhus, Vejle og Esbjerg samt mulighed for videokonsultation.​

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er Aleris PP et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.


​Aleris PP har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Far til dreng på 10 år

”Vi er simpelthen så glade for, at det går så godt for vores søn nu. Forløbet hos Aleris PP har været en rigtig god oplevelse og en stor hjælp.”

Fra Aleris PPs seneste tilfredshedsundersøgelse

”Det er rigtig praktisk, at I har så stort et hus, så man kan vælge mellem flere behandlere og kun behøver at gå ét sted hen.

 
​Desuden er det nemt at komme til, og stedet er pænt, rent og professionelt. Det betyder alt sammen noget for totaloplevelsen.”

Trine, mor til gymnasieelev

”Min søn har været i behandling i Aleris PP for angst. I dag er han fuldstændig angstfri og nyder livet i 2.g. 


Vi er evigt taknemmelige over, at vi fik anbefalet en børnepsykiater fra Aleris PP, da han uden tvivl har haft en afgørende betydning for, at min søn har kunnet arbejde sig selv ud af sygdommen og har fået værktøjer at arbejde med, så han i dag lever et helt almindeligt ungdomsliv.”

Aleris PP​  |  ​Telefontid: Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00 Telefon: 3369 0966  |  CVR: 26850495

Find os i København

Aleris PP København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Aarhus

Aleris PP Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Vejle

Aleris PP Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os i Esbjerg

Aleris PP Esbjerg

Bavnehøjvej 6, st.

6700 Esbjerg

Find vej på Google Map​

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Find os online

✓ Ingen transporttid

✓ Let tilgængeligt og fleksibelt

✓ Professionel hjælp uanset geografi

logo_hvid

© Aleris Danmark. Aleris Danmark omfatter Aleris A/S (CVR-nr. 71017516) og Aleris Ringsted (CVR-nr.​ 25317181)