3 gode råd til dig, der arbejder hjemmefra under coronakrisen

"Jeg bliver bange for at miste mit job pga. coronakrisen. Jeg arbejder hjemmefra og kommunikerer næsten kun med mine kollegaer over mail..."

Svar fra psykolog og konsulent Mathias Rolskov Jakobsen, PPclinic (25. marts 2020).

Rigtig mange medarbejdere, særligt i den private sektor, frygter i disse dage for deres jobmæssige fremtid. For nogles vedkommende er det desværre en begrundet frygt, mens det for andre er en helt forståelig reaktion på den uforudsigelige situation, vi allesammen befinder os i.

​Vi savner vores daglige rytmer og strukturer og nok så vigtigt, så mangler vi den uformelle kontakt med kollegaer og leder. Alt dette kan være medvirkende til at forhøje vores psykiske alarmberedskab og gøre os stressede, angste og bekymrede for fremtiden.

Hvad kan du gøre for at håndtere din frygt? Her er tre råd, der kan hjælpe dig uanset hvor “reelle” dine bekymringer er.

1. Afstem din faglige virkelighedsopfattelse med din leder

Tal om situationen med din leder. Fortæl at situationen gør dig usikker og spørg til lederens perspektiv på situationen. Afstem jeres faglige virkelighedsopfattelse. Hvor alvorligt er virksomheden ramt? Hvilken strategi arbejder ledelsen ud fra? Det er måske ikke alt, din leder kan dele med dig, men der er en god chance for, at dine værste bekymringer kan blive manet i jorden.

2. Husk den uformelle kontakt med dine kollegaer

Afsæt tid til at tale (og gerne også “small-talke” lidt) med dine kollegaer via telefon eller video (eller i virkeligheden, hvis I holder god afstand). Mange oplever i disse dage, at nogle af de ting, vi normalt ville have taget et møde om, faktisk godt kan afklares via skriftlig kontakt. Men der er også nogle meget vigtige ting, som ikke kommer med i den skriftlige kommunikation. De fleste af os er rigtigt gode til at bruge vores relationer som “bekymrings-afledere”, f.eks. ved hjælp af sort humor eller små, ubetydelige omsorgsfuldheder. Men den slags fungerer generelt dårligt på skrift.

3. Tag dine bekymringer alvorligt - og husk så at holde fri fra dem

Hvis det foregår på et rationelt grundlag, er det et sundhedstegn at kunne (og turde) se bekymringer angående din arbejdsplads og din rolle i øjnene. Afsæt tid til at “bekymre dig fokuseret” om de forhold, du ser som potentielle faresignaler. Det virker ofte godt at liste dem, vurderer alvorligheden og skrive nogle stikord om, hvad du kan gøre for at handle dig i retningen ad “sikker grund”. En fordel ved at tage dine bekymringer alvorligt på denne måde er, at det bliver nemmere at holde fri fra dem, når du lægger listen væk.

Læs mere om vores ydelser:

Samtale med psykolog

Stresshåndtering

Individuelle forløb

Læs flere artikler om stressforebyggelse her

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

* Vi beder dig om ikke at sende følsomme personoplysninger via vores kontaktformular. Er du patient, kan du benytte vores selvbetjening, og ellers beder vi dig om at ringe til klinikken.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Psykiatriske livreddere

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse


”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler, en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid:
​Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map