Psykologens 4 gode råd til håndtering af angst

Af psykolog Anne Christina Larsen, PPclinic (18. marts 2020)

Når der sker voldsomme ting i verden, som lige nu med udbredelse af coronavirusset, giver vi det ofte en stor del af vores opmærksomhed. Vi ser nyhederne og lader måske endda fjernsynet køre det meste af dagen. Samtidig er det nærmest også det eneste, vi taler med hinanden om – både på hjemmefronten og med kollegaer og venner. Det kommer til at fylde virkelig meget i vores​ bevidsthed og ofte også formeget.


Det er selvfølgelig vigtigt at være informeret om, hvordan vi skal navigere i en så uvant og ny situation, og hvad vi kan gøre for at passe på os selv og hinanden. Det giver os noget tryghed. Men det er også vigtigt, at vi igen ”zoomer ud” og giver andre dele af vores liv opmærksomhed. Ofte får vi ikke gjort det i tide, og det kan gå ud over vores psykiske helbred. Hvis informationer om krisen i tekst, lyd og billede er det eneste, vi fodrer vores sind med, får vi en oplevelse af, at det er ”hele vores liv”.Virkeligheden for de fleste er imidlertid, at der også er andre dele af vores liv, der fungerer, og hvor vi trives.

Evolutionært er vores hjerne lavet til at kunne kapere nyheder fra vores egen landsby og måske endda nabolandsbyen. Men den er ikke nødvendigvis skabt til at kunne rumme dårlige nyheder fra en hel verden. Når vi ser nyheder, og særligt i en krisesituation, bliver vi overvældede, og mange bliver ramt af en følelse af afmagt. Man kan nemlig gøre noget for at hjælpe i sin egen landsby og dem ovre i nabobyen, men det er svært at gøre noget for dem i Kina eller Italien, når man sidder i sit hjem i Danmark.

Når du mærker, at angsten fylder for meget, så prøv at gøre nogle af disse ting:

  1. Begræns hvor meget du ser nyheder og tjekker de ”sidste nye tal”. Reducer det til fx to gange om dagen.
  2. Tal med din familie og venner om andre ting. Der kommer til at være et liv efter situationen er drevet over. Hvad glæder I jer til? Hvad er I taknemmelige for? Hvad optog jer før denne situation opstod?
  3. Kom udenfor. Generelt har vi mennesker en tendens til at gruble mere, når vi bruger meget tid indenfor. Gå en tur og tag måske endda madpakken med eller løb en tur.
  4. Skru ned for for skærmtiden. Det er måske nu, du skal have støvet den gamle guitar af og begynde at spille igen. Det kan også være, at du skal lære at male eller begynde at lære et nyt sprog. Det er kun fantasien, der sætter grænser

I denne tid er vi alle meget optagede af at tage vare på vores fysiske helbred ved god hygiejne og afstand til andre mennesker. Men for at komme godt igennem denne situation, er det vigtigt, at vi også tager vare på vores psykiske helbred​.

Læs mere om vores ydelser:

Samtaler hos en psykolog

Behandling af angst

Behandling af depression

Læs flere artikler om mental sundhed her

​​

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Psykiatriske livreddere

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Socialrådgiver, Københavns Kommune

”Jeg har haft 4 borgere i forløb. Jeg har haft en god dialog med psykologerne omkring borgerne. Det har gjort, at der kunne sættes ting i værk, før forløbende sluttede. Jeg har kunnet bruge rapporten og anbefalingerne i det videre arbejde med alle 4 borgere. Hvis de ikke havde været i forløb, ville deres sag stå i stampe eller ikke have fået den rigtige retning.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Tak, jeg er helt der, hvor jeg burde være nu.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse


”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler, en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid:
​Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map