Dårlig søvn hos børn. Hvornår skal du være bekymret?

Interview med børne- og ungdomspsykiater Eva Westh Konge (12 august 2020)

Kender du det, at du efter en lang dag endelig har puttet dit store skolebarn, men så hører du trin ude i gangen, og dit barn kommer listende ind: ”Mor…, jeg kan ikke sove…”. Eller du hører lyde inde fra børneværelset, og når du forsigtigt åbner døren på klem, ser du dit barn i fuld gang med at lege eller se videoer på sin telefon eller iPad?

”Mange forældre kan genkende dette, og det er normalt, at børn i kortere perioder kan have svært ved at sove,” fortæller børne- og ungdomspsykiater Eva Westh Konge. ”Men nogle gange kan manglende søvn blive et stort problem, der fører til mistrivsel og konflikter i familien eller i skolen, og her er det vigtigt, at man hurtigst muligt får handlet på de udfordringer, man oplever.”​

Oscar på 13 år er én af dem, der har opsøgt hjælp i PPclinic, fordi han havde store problemer med at sove. Han havde også svært ved at koncentrere sig og trak sig mere og mere fra det sociale fællesskab. Når Oscar prøvede at lægge sig til at sove ved 21-tiden, oplevede han ofte, at han kom til at ligge med en masse negative tanker, der kørte derudaf og gjorde ham trist og ked af det. Oscar kunne også rigtig godt lide at se uhyggelige YouTube- eller TikTok-videoer, hvilket blot forstærkede de ubehagelige tanker endnu mere. Nogle gange kunne han ligge indtil midnat og ofte også senere ud på natten uden at kunne sove. Og nogle gange måtte han lægge sig ind til sine forældre for at få ro. Det betød i sidste ende, at Oscar ikke kunne komme op om morgenen og derfor heller ikke kom i skole.​

Hvornår bør man opsøge hjælp for søvnproblemer?

”I Oscars tilfælde var det ikke kun søvnen, der var et problem. Det var også en bekymring, at han ikke ville i skole og ikke ville se sine venner. Alle kan have dårlige dage, men når det bliver en langstrakt periode, bliver jeg opmærksom – for det er vigtigt at barnet trives,” fortæller Eva Westh Konge. Man skal som udgangspunkt ikke opsøge psykiaterhjælp, hvis det kun er søvnen, der er et problem. Men hvis der er andre problematikker til stede, såsom tristhed, udfordringer i det sociale fællesskab, eller koncentrationsbesvær kan det være hensigtsmæssigt at opsøge en psykiater.

”Dårlig søvn kan være et ledsagende symptom for flere psykiske sygdomme, såsom depression, ADHD og autisme. Det kan også være at søvnen påvirkes så meget, at barnet mistrives, og så er det også vigtigt at søge hjælp,” forklarer Eva Westh Konge. ”Gennem samtaler og en grundig undersøgelse fandt vi frem til, at Oscar havde nogle angstsymptomer og vanskeligheder med sin koncentration, hvilket kunne forklare hans søvnvanskeligheder.”​

Kan en psykiater gøre noget for at hjælpe søvnen på vej?

”Helt bestemt. Ofte laver vi som det første en søvndagbog, som giver et overblik over, hvor meget søvnproblemerne fylder. Her skriver barnet i samarbejde med forældrene ned, hvornår de går i seng, hvor længe de ligger, før de sov, hvornår de står op, og om de har sovet i løbet af dagen,” forklarer Eva Westh Konge. I Oscars tilfælde var terapi også nødvendigt til at få bugt med de negative tanker, og iPad’en blev fjernet i god tid inden sengetid.​

Hvad kan man selv gøre for sit barn?

Det vigtigste, når man skal hjælpe sit barns søvn på vej, er at sætte rammerne omkring den gode søvn, fortæller Eva Westh Konge. Det kan for eksempel være at have faste sengetider, undgå sukker inden sengetid, dyrke motion i løbet af dagen, og sove i et mørkt og køligt rum.

Hvis barnet stadig har svært ved at sove, har børnepsykiateren 6 tommelfingerregler til god søvnhygiejne:

  1. ​Få skærmen helt ud af værelset. Selvom den er slukket, kan den ligge og blinke og få barnet til at reagere: ”Orv, nu kom der en sms – jeg skal lige over og kigge”. Sluk den også gerne en times tid inden sengetid. Det blå lys fra skærmen stimulerer vågenhed for barnet, så det forhindrer det i at falde i søvn.
  2. ​Lyt til noget rart.For nogle børn hjælper det at høre noget beroligende musik eller en lydbog, som de kan falde i søvn til.
  3. Gør brug af vejrtrækningsøvelser og meditation. Fokus på åndedræt og krop kan fjerne fokus fra de ubehagelige og negative tanker, der kan køre rundt i hovedet.
  4. Stå op. Hvis man har ligget i 15-30 minutter uden at kunne sove, kan det være godt at komme op og få et glas vand eller sidde og læse et kapitel i en bog, før man prøver at lægge sig til at sove igen, så man ikke kommer til at ligge i timer og køre rundt i sengen.
  5. Vær tålmodig. Det kan være hårdt arbejde at få bugt med den dårlige søvn. Det tager ofte 14 dage at få vendt en dårlig søvnrytme.
  6. Sov ikke i løbet af dagen. Det gør det kun endnu sværere at falde i søvn om aftenen.​

Indfør søvnrutinerne gradvist, så I undgår konflikter

Det kan ofte blive konfliktfyldt, hvis man tvinger barnet til at følge en masse nye principper på én gang – og konflikter gør det sværere at overvinde søvnproblemerne. Lav aftaler, hvor I kan komme hinanden lidt i møde. Følg enkelte søvnråd ad gangen, og lad barnet være med til at tage beslutningerne. Nogle gange kan det også hjælpe for barnet at andre voksne eller fagpersoner fortæller dem om det vigtige i gode søvnrutiner. I Oscars tilfælde hjalp det for eksempel at sidde over for en person, der hverken var mor eller far, og lave nogle aftaler omkring søvnen.

​Skal vi også hjælpe dig?

Vi har kort ventetid, så du hurtigt kan komme i gang.

Ring for at booke en tid på 33 69 09 66 eller send os en besked, og vi kontakter dig snarest muligt.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

* Send venligst ikke personfølsomme oplysninger som CPR-nummer eller information om dit helbred via kontaktformularen. Er du patient, kan du skrive til os via selvbetjeningen, og ellers beder vi dig ringe til klinikken.

​Kort ventetid

Kort ventetid hos vores psykologer og speciallæger i psykiatri.

Høj faglighed

Høj faglighed og skræddersyede forløb.

Hjælp til alle, uanset alder

Vi hjælper både voksne, børn og unge godt igennem det, der føles svært.

​Flere klinikker

Vi har klinikker i Gentofte, Vejle og Aarhus.

​Sådan har andre fået hjælp

Othilde, Trustpilot

Hvis man på ét eller andet tidspunkt i livet får brug for enten psykolog- eller psykiatrisk støtte, men føler at man ”løber panden mod en mur”, når man forsøger at få en henvisning – eller får at vide, at man kan få en tid om 3-4 måneder, så er PPclinic et sted, der er startet, med henblik på at nå de mennesker, som ”går til” på ventelisterne.

​PPclinic har korte ventelister, og MEGET kompetente medarbejdere, som for mit vedkommende har reddet mit liv."​

Far til dreng på 10 år

”Vi er simpelthen så glade for, at det går så godt for vores søn nu. Forløbet hos PPclinic har været en rigtig god oplevelse og en stor hjælp.”

Fra PPclinics seneste tilfredshedsundersøgelse

”Det er rigtig praktisk, at I har så stort et hus, så man kan vælge mellem flere behandlere og kun behøver at gå ét sted hen.
​Desuden er det nemt at komme til, og stedet er pænt, rent og professionelt. Det betyder alt sammen noget for totaloplevelsen.”

Trine, mor til gymnasieelev

”Min søn har været i behandling i PPclinic for angst. I dag er han fuldstændig angstfri og nyder livet i 2.g. Vi er evigt taknemmelige over, at vi fik anbefalet en børnepsykiater fra PPclinic, da han uden tvivl har haft en afgørende betydning for, at min søn har kunnet arbejde sig selv ud af sygdommen og har fået værktøjer at arbejde med, så han i dag lever et helt almindeligt ungdomsliv.”

PPCLINIC ApS​

​Telefontid:
​Man. – fre. kl. 9.00 - 15.00

Telefon: 33 69 09 66

CVR: 26850495

facebook-white linkedin_2

Find os i København

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

Find vej på Google Map

Find os i Aarhus

PPclinic Aarhus

Klamsagervej 35A

8230 Aabyhøj

Find vej på Google Map

Find os i Vejle

PPclinic Vejle

Hjulmagervej 8B

7100 Vejle​​

Find vej på Google Map