Sådan arbejder vi med stressforebyggelse

​Hvad er arbejdsrelateret stress? Og hvordan håndterer I det i praksis? Hos PPclinic i København, Aarhus og Vejle hjælper vores erfarne erhvervspsykologer virksomheder med at forebygge stre​ss og arbejde strategisk med trivsel. Vi hjælper også, hvis en medarbejder eller leder bliver ramt af stress eller en stressrelateret sygdom. Vi har skrevet en ph.d. og to bøger om stress, stressforebyggelse og det gode arbejdsliv.

Efterprøvet metode til stressforebyggelse

​Vi ved, det kan føles voldsomt, hvis man oplever stress-symptomer, ellers hvis ens chef eller kollega gør. Det er vigtigt at sige, at stress-symptomer kan håndteres hensigtsmæssigt, så stressrelaterede sygdomme forebygges, men det kræver, at vi forstår, hvad vi har med at gøre, og at vi ved, hvordan vi bedst griber det an. Vi kan og skal ikke undgå travle perioder, og vi skal ikke være bange for stress-symptomer. Stress-symptomer er noget, vi som medarbejdere og ledere skal lære at genkende og navigere i. Og vi skal vide, hvordan vi undgår, at de bider sig fast og medfører mistrivsel og nedsat performance.

I et stressforebyggende forløb hos PPclinic lærer du at spotte symptomer og tidlige tegn på stress. Du lærer at forstå, hvad der er på spil, og hvorfor din krop og psyke reagerer, som den gør. Frem for alt lærer du strategier til at navigere i det, du står overfor.

​Vores metode til stressforebyggelse består af fire trin:

1. Spot symptomerne
  2. ​Forstå, hvad der er på spil
  3. ​Find gode strategier
  4. ​Træn det, du har lært

​Metoden er effektiv på både det individuelle, ledelsesmæssige og organisatoriske plan.

FOREBYG STRESS

4 trin til et godt arbejdsliv​

Spot symptomerne

Forstå, hvad der er på spil

Find gode strategier

Træn det, du har lært

​I samarbejde med jer tilpasser vi indsatsen og metoden til jeres arbejdsplads, så vi sikrer, at I får et fælles sprog og en fælles retning for den forebyggende indsats. I får konkrete redskaber, som giver handlekraft til medarbejdere og ledere i hverdagen. Målet er, at I kan arbejde strategisk med trivslen, så både medarbejdernes arbejdsglæde og organisationens performance bliver bæredygtig. Vi tilbyder også forløb online som en alternativ og fleksibel løsning til jer, der kunne have gavn af dette.

Hvad er stress?

Stress er en naturlig reaktion for os mennesker, når vi skal yde noget ekstra. Når vi har travlt eller skal præstere noget særligt, hjælper kroppen os. Du mærker det måske som hjertebanken, sved eller tankemylder. Måske sover du dårligere, bekymrer dig mere, end du plejer, eller får en kortere lunte. Når begivenheden er overstået, falder symptomerne igen. Gør de ikke det, kan det være tegn på, at du har brug for professionel hjælp. Grundlæggende siger vi, at hvis du oplever stress-symptomer i mere end 14 dage, bør du reagere.

Arbejdsrelateret stress er en individuel reaktion på en udefrakommende belastning i det professionelle

liv. Derfor må forebyggelsen også være individuel tilpasset. Men ansvaret for forebyggelsen er både individuelt, kollegialt, ledelsesmæssigt og organisatorisk. Uanset hvor du er i organisationen, er det afgørende at forstå, at stress ikke kun handler om, hvor travlt du eller dine medarbejdere har.

Symptomer og tegn på stress

Stress-symptomer viser sig som fysiske, psykiske eller adfærdsmæssige forandringer. Nogle af de tegn og symptomer, vi ofte ser hos folk med begyndende arbejdsrelateret stress kan du se i figuren her.

​Alle mennesker er forskellige, og det er stressreaktioner også. Derfor kan man ikke sige, at hvis alle på jeres arbejdsplads gør de samme fem ting, vil I undgå stress. Nogle oplever stress-symptomer, når de har travlt, andre oplever symptomerne, når de føler sig usikre. For at forebygge stress er det vigtigt, vi ved, hvornår vi skal være bekymrede, og hvordan vi skal gribe ind. Stress-symptomer kan være svære at opdage i tide – både for den, som oplever symptomerne, og for omgivelserne. Ofte venter man på, at det går over igen og får ikke grebet ind, før det er for sent. Hos PPclinic får I viden om medarbejdertrivsel og om ledelsens betydning for den enkelte medarbejder, så I kan arbejde strategisk med at styrke det gode arbejdsliv.

​Undersøgelser viser, at medarbejdere, som føler sig uretfærdigt behandlet, eller som oplever at være alene med problemerne, får flere stress-symptomer end dem, der ’bare’ har travlt. Men ledere, der tidligt griber ind og tør tage dialogen med medarbejdere, som udviser tegn på stress eller andre psykiske helbredsproblemer, kan være med til at øge trivsel og reducere sygefravær markant. Mange ledere er dog i tvivl om, hvordan de skal håndtere potentiel stress blandt deres medarbejdere, og alt for ofte vælger de at ”se tiden an”, mens stressen forværres. Vores indsatser klæder ledere på til at tage de svære samtaler i tide, og medarbejdere bliver bedre til at spotte symptomerne hos sig selv og reagere i tide.

Hvad nu, hvis stressen ikke er arbejdsrelateret?

Ofte er arbejdspladsen en del af løsningen, når det handler om stress – også selv om det ikke er forhold på arbejdet, der er skyld i, at medarbejderen føler sig presset. Vi ved, at konsekvensen af pressede medarbejdere ofte rammer arbejdspladsen i form af mistrivsel, nedsat produktivitet og sygemelding. Derfor anbefaler vi, at arbejdspladsen og lederen tager fat om situationen i tide og er med til at finde en løsning, som er god for både medarbejder, leder og arbejdsplads. Hos PPclinic hjælper vi jer med at finde de gode løsninger.

Kontakt os allerede i dag

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med at forebygge stress på din arbejdsplads, eller booke et møde?

Kontakt os

Hvis du selv har symptomer på stress, er samtaler hos en psykolog eller behandling ved en psykiater måske noget for dig

​Skal vi også hjælpe dig?

Vil du booke tid, eller har du spørgsmål til behandling?​

Ring til os på 33 69 09 66.

Når d​u skriver til PPclinic, behandler vi dine personoplysninger som beskrevet i vores Persondatapolitik.

​Landsdækkende behandlingstilbud

Klinikker i København, Aarhus og Vejle og mulighed for videokonsultation.​

Anita Engdahl, uddannelseskonsulent, Roskilde Stift

”1000 tak for dagen! Kursusdeltagerne har tilkendegivet, at de lærte meget nyt både om håndtering af overbelastning, og om hvordan man som leder håndterer den slags. Flere af kursusdeltagerne har virkelig fået lyst til og mod på at arbejde videre med området.”

Kursusdeltager, KAP-H

”Engageret underviser, der er god til at mobilisere forsamlingen i dialog. Rigtig fagligt stærkt og konkret. Super ping-pong og gode, konstruktive dialoger.”​

Fra PPclinics tilfredshedsundersøgelse

”Jeg føler mig tryg og i gode hænder hos min behandler - en meget positiv og beroligende person. Dette gør, at jeg tror på, at jeg vil få det bedre, og dette aspekt af behandlingen er lige så vigtig som alt andet.”​