Telefon: (+45) 33 69 09 66

Mandag til fredag: kl. 9:00 - 15:00

Behandling af angst og angstrelaterede symptomer

​De fleste mennesker har haft oplevelsen af angst på et tidspunkt i deres liv. Angst kan både være rationel og irrationel. Den kan hjælpe os til at passe på os selv eller nogen eller noget, vi holder af.

Hvis angsten vokser og begynder at begrænse dig i at gøre ting, du gerne vil, er der dog ofte tale om en mere alvorlig form for angst, som kræver behandling.

Du bør behandle angst, når den begrænser dit liv

​Nogle af de mere hyppige former for angst er fobier, som viser sig i en konkret angst for eksempelvis højder, åbne pladser, lukkede rum eller andre mennesker.

Mange oplever også det, der kaldes en generaliseret angsttilstand, hvor angsten er til stede i de fleste situationer. Den hyppigste lidelse er panikangst. Her viser angsten sig i episoder, hvor man kan blive grebet af overvældende og ængstelige tanker, følelser og kropslige symptomer.

Der er endvidere en lang række andre angstlidelser, der alle sammen giver sig til udtryk på forskellig vis.

Angst kan for eksempel føles som vedvarende nervøsitet, skælven, muskelspændinger, sveden, træthed, hjertebanken, svimmelhed, trykken i brystet og ubehag i maven. Det kan også være en konkret frygt for noget udefinerligt eller irrationelt.

Du har brug for behandling, hvis angsten eller frygten begynder at begrænse dit liv på en uhensigtsmæssig måde, eller hvis du oplever vedvarende angstrelaterede symptomer, herunder kropslige symptomer.

Behandling af angst kan også være nødvendig, hvis du oplever en irrationel frygt på dit arbejde. Sceneskræk er et eksempel på en arbejdsrelateret lidelse, der rammer mange skuespillere og musikere. Her er behandling nødvendig, hvis de skal beholde deres arbejde.

Bestil samtaleterapi og psykologisk rådgivning

​Du kan ringe til os på telefon 33 69 09 66, eller du kan sende en e-mail til info@ppclinic.dk, hvis du mener, at du lider af angst eller angstrelaterede symptomer. Vi kan hjælpe dig.

Havneparken 2

Bautavej 1A