Ledere kan blive bedre til at forebygge stress

Alarmklokkerne bimlede heftigt og med rette, da det for få uger siden kom frem, at knap 623.000 danskere har det mentalt skidt – et tal, der er steget betragteligt på få år. Samtidig er antallet af danskere med højt stressniveau steget fra knap 21 procent til ca. 25 procent i perioden 2010-2017. Det er mindst lige så foruroligende – og desværre er det ikke en udviklingskurve, der ser ud til at være bare i nærheden af at knække.

Arbejdspladserne gør, hvad de kan. Her tilbyder man motionsordninger, frugtkurve og gå-hjem-møder, der bugner med gode råd, tips og tricks. Men det er langtfra tilstrækkeligt. Det viser tallene. Hver eneste dag er 35.000 danskere sygemeldt med stress og stress-relaterede sygdomme som for eksempel angst og depression. Det er ærgerligt for de stressramte, deres familie og deres arbejdsplads. Og som samfund er det et kæmpe tab at miste så stor en del af arbejdskraften. Mange af de sygemeldte vender nemlig aldrig tilbage til arbejdsmarkedet.

De seneste 16 år har vi i PPclinic beskæftiget os indgående med forebyggelse af stress. Vi har rådgivet topledere og medarbejdere fra hele landet og alle typer organisationer – både offentlige og private. Vi har desuden stået bag en ph.d. om emnet. Det er med den viden, at vi driver PPclinic – og med den viden, at vi for to år siden udgav bogen ”Tag på arbejde”. Om få måneder udgiver vi endnu én, der handler om, hvordan arbejdspladsen bedst forebygger stress. Vi er ved at sætte det sidste punktum og ser frem til, at bogen kommer på gaden.

Arbejdspladsen er en del af løsningen

​Hvorfor endnu en bog om stress? Hvorfor flere gode råd om, hvordan vi skal knække stresskurven? De spørgsmål er relevante. Det er vores svar også: Fordi vi som samfund ser en stadig tiltagende trist tendens med flere stressede medarbejdere og flere sygemeldinger. Fordi arbejdspladserne ikke formår at gribe stress rigtigt an. Og fordi der florerer en række myter om stress, som bør aflives. Det gør vi i bogen.


I flere år har vi bildt os selv og hinanden ind, at stress er en sygdom, man bliver ramt af, hvis man arbejder for meget. At det er arbejdspladserne og lederne, der gør os syge. Men det er vigtigt for os at slå fast, at arbejdspladsen er afgørende, når det handler om stressforebyggelse. Og at en tidlig og professionel indsats kan øge arbejdsglæden, produktiviteten og trivslen. De færreste ledere er dog klædt på til at tackle og forebygge stress blandt deres medarbejdere. Og derfor griber de ikke ind rigtigt – og de griber ikke ind i tide. Det klæder vi dem på til at gøre i vores bog.

​Så stressede er danskerne

2007:

– 9 % af den danske befolkning oplever, at de ofte er stressede. Det svarer til hver 11. dansker.

2015:

– 15 % af den danske befolkning oplever, at de ofte er stressede. Det svarer til hver 6. dansker.

Myter om stress

Der er et behov for at gøre op med myterne om, at stress er en sygdom. Når vi kigger på World Health Organizations liste over diagnoser, er stress slet ikke nævnt. Det er der til gengæld en hel del stressrelaterede sygdomme, som er, blandt andet depression og angst. Og stress kan uden tvivl føre til alvorlig sygdom. Ifølge WHO vil den stressrelaterede sygdom depression være den største folkesygdom om ganske få år. Derfor er det vigtigt, at vi ser på stress med andre briller, og at vi alle sammen lærer at forebygge stress bedre. 

En anden myte, vi gør op med i vores bog, er, at stress ofte skyldes overarbejde. Ja, stress kan være en overbelastning i nervesystemet, sådan som mange tror i dag – men i langt højere grad skyldes stress faktisk en individuel tanke- og følelsesmæssig reaktion, og det kan opstå på grund af mange forskellige ting – private såvel som arbejdsmæssige. Arbejdsmængden kan altså være årsagen, men er det langtfra altid. Derfor kan vi aldrig komme den opadgående stresskurve til livs med én indsats, der enten fokuserer på den enkelte medarbejders generelle sundhed eller på at mindske arbejdsmængden for den stressramte. Et komplekst problem kræver en bredere palet af løsninger og en individuel indsats overfor den enkelte medarbejder.

​Sandheder om stress

  • Stress er en følelsesmæssig reaktion på noget, medarbejderen oplever som en belastning.
  • Stress kan ramme alle mennesker.
  • Stress kan hænge sammen med arbejdsmængden, men gør det langtfra altid.
  • Når stress ikke altid skyldes overarbejde, kan det heller ikke altid kureres med fred, ro og færre opgaver.
  • ​Det kan forværre situationen, hvis arbejdspladsen ”skåner” en medarbejder med tidlige stress-symptomer ved at isolere ham fra arbejdsfællesskabet.
  • Forebyggelse virker, hvis vi fokuserer på oplevelsen af belastningen hos den enkelte.
  • Forebyggelse virker, hvis vi griber ind, når symptomerne begynder – ikke når de har udviklet sig til sygdom. En leder bør derfor gribe ind, så snart medarbejderen viser tegn på stress.
  • Arbejdspladsen er en del af løsningen, uanset hvad årsagen til stresssymptomerne er.


Som du kan se, opfordrer vi altså arbejdspladserne til at gribe stressede og pressede medarbejdere an på en anden måde, end mange gør i dag. Derfor er vores nye bog et vigtigt bidrag til debatten om stress.

Vi håber, at du vil læse med igen, når næste indlæg med pointer fra vores kommende bog lander her på siden om en måned.

Du kan forudbestille vores bog om, hvordan arbejdspladser og ledere kan forebygge stress her

Telefon: 33 69 09 66

Telefontid: Man – fre kl. 9.00 - 15.00

E-mail: info@ppclinic.dk

CVR: 26850495

PPclinic København

Ørnegårdsvej 16

2820 Gentofte​​

PPclinic Vejle

Havneparken 2

7100 Vejle​​

PPclinic Aarhus

Bautavej 1A

8210 Aarhus V